Plakatmotiv der Ausstellung Land in Sicht.
Exhibition | 14.03.2015 - 27.09.2015

Land in Sight

400 Years of Landscapes
Landscapes have always been an expression of social concepts. They tell in an impressive manner about our desires, dreams and fears. Whoever knows how to read them comes to see the world with new eyes. At the latest with the beginning of the ecological discussion, an untroubled experience of nature is scarcely conceivable any longer. Nature becomes the moral counter-image to our own culture. But deplorable political and economic situations also come into focus. The German artist Anselm Kiefer offers a succinct summary: “There is no landscape that is entirely innocent.”[more...]
Eduardo Arroyo, Jazzpaña, 1992, ACT Art Collection, © VG Bild-Kunst, Bonn 2015
Exhibition | 23.04.2015 EXTENDED TIL 08.11.2015

ART IN MUSIC

Werke aus der ACT Art Collection
Musik und bildende Kunst können Erfahrungen ganz unerwarteter Zusammenspiele und gegenseitiger Beeinflussung ermöglichen. Siggi Loch hat als Kunstsammler und Jazz-Produzent auf beispielhafte Weise Brücken zwischen Musik und bildender Kunst geschlagen. So hat er zahlreiche Musiker dazu inspiriert, Kompositionen zu Bildern zu schreiben und nicht selten Kunstwerke für seine Sammlung ausgewählt, die einen Dialog mit der Musik eröffnen. Viele internationale Werke seiner Sammlung finden sich auch als Covermotive auf den Jazz-CDs von ACT Music.[more...]
Emese Kazár, Little Red, 2015
Exhibition | 27.06.2015 EXTENDED TIL 03.01.2016

Auf anderen Gründen

Meisterschüler der Hochschule für Künste 2015. Karin Hollweg Preis 2015
Junge Kunst – auf andere Gründe kann ein Museum für Gegenwartskunst nicht bauen. In diesem Sinne zeigt die Weserburg die große Gemeinschaftsausstellung der Meisterschülerinnen und Meisterschüler des Studiengangs Freie Kunst der Hochschule für Künste Bremen. Das Meisterschüler Studium ermöglicht es herausragenden Absolventinnen und Absolventen nach mit Auszeichnung bestandenem Diplom ihre jeweiligen künstlerischen Positionen in zwei weiteren Studiensemestern zu vertiefen. Einen Höhepunkt bildet traditionell die Verleihung des Karin Hollweg Preises, dotiert mit insgesamt 15.000 Euro und damit einer der wichtigsten Förderpreise an deutschen Kunsthochschulen. [more...]
Schattenspiele im Kindermuseum, Foto: C. Hoppens
Exhibition | 20.09.2015 - 14.02.2016

Gestatten, ich bin dein Schatten!

Eine Mitmachausstellung für alle ab 4
Das kek Kindermuseum präsentiert seine 13. Mitmachausstellung "Gestatten, ich bin dein Schatten! Bilder, Geschichten und Theater" - Der Schatten ist unser ständiger Begleiter. Mal steht er neben uns, mal geht er hinter uns, mal ist er ein Riese, mal ein Zwerg. Kleinere Kinder lieben es mit ihrem Doppelgänger zu spielen: Sie versuchen ihn zu überlisten und physikalische Gesetze außer Kraft zu setzen. Größeren dient er gerne als Projektionsfläche für ein anderes Ich. In den verschiedenen Stationen der Mitmachausstellung ist der Schatten als Spielpartner erlebbar und wird als Projektion und Inspiration erfahrbar. Ein umfangreiches Begleitprogramm mit Führungen, Aktionen und Workshops entsteht zusammen mit darstellenden und bildenden Künstlern, sowie verschiedenen Kultureinrichtungen der Stadt Bremen. [more...]
ter Hell, Das Ordnung, 1998, Öl auf Leinwand, 180x200cm, Sammlung Böckmann
Exhibition | 07.11.2015 - 10.04.2016

ter Hell

Works from the Böckmann Collection
The painter ter Hell (*1954), who lives in Berlin, developed a unique visual language in the 1980s. He combines elements of German Informalism with aspects of the Abstract Expressionism of the New York School as well as of Graffiti Art. This gives rise to works that link an abstract, directly gestural painting with subcultural forms of expression. ter Hell repeatedly integrates fragmentary sentences and language characters that he provocatively inserts with a spray can into his pictures as legible messages. In contrast to the “Young Wild Ones” who were en vogue at the time with their figurative, sometimes harshly colored neo-expressive pictures, ter Hell keeps to a non-figurative but equally vehement and gestural mode of painting. Remaining palpable and legible in this art is a stance of resistance, a criticism of existing conditions and thus also a political attitude on the part of the artist. This makes ter Hell a fascinating and well-worth-seeing figure of contrast to an artistic movement that is currently experiencing what is perhaps too one-sided a revival.[more...]
Via Lewandowsky, Ruckzuck, 2004, Sammlung Ivo Wessel, VG Bildkunst
Exhibition | 05.12.2015 - 22.05.2016

Young Collections 03

»The space between the characters can carry the load« – Collection of Ivo Wessel
The software developer Ivo Wessel, who lives in Berlin, has assembled a unique collection that combines conceptual art with pictorial narration. His special sense for discoveries and his passion for strong-headed artists leave their imprint on the collection, just like his vivid interest in literature and film. He has a striking fascination for the profoundly grotesque, but also an interest in humorous and poetical forms that already resonates in the title of the exhibition: “The space between persons can support the roof.” The quote from his favorite film “The State of Things” (1982) by Wim Wenders alludes to the aesthetic power of art to radically overcome and rethink the borders between reality and imagination. At the same time, it refers to the capacity of art to establish meaningful contexts and relationships between people. Several video works, photo series and objects narrate and (re)construct impressive stories. They extend from melancholic to thoroughly comical pictorial worlds. In their entirety, they convey a surprisingly revealing insight into our present era.[more...]
Annika Kahrs, Playing to the Birds (2013), Filmstill, Sammlung Dominic und Cordula Sohst-Brennenstuhl
Exhibition | 30.05.2015 - 30.08.2015

Annika Kahrs

Playing to the Birds
Der Legende nach sprach der Heilige Franz von Assisi zu einem Schwarm Vögel, weil sie für ihn beseelte Wesen waren. Diese Erzählung griff der Komponist Franz Liszt musikalisch in seiner Légende Nr. 1 auf. Für ihre filmische Arbeit bat Annika Kahrs einen Pianisten, Liszts Vertonung an die ursprünglichen Adressaten, die Vögel, zurückzugeben. Die Videoinstallation von Annika Kahrs aus der Sammlung Dominic und Cordula Sohst-Brennenstuhl wird im Rahmen der Langen Nacht der Bremer Museen eröffnet: Samstag, den 30. Mai 2015 um 16 Uhr. Die Künstlerin ist anwesend. [more...]
schau mal – Land in Sicht! Foto: Frank Pusch
Exhibition | 17.07.2015 - 04.10.2015

schau mal – Land in Sicht!

Kinderkulturprojekt und große Begleitausstellung von QUARTIER in Kooperation mit der Weserburg
Inspiriert von der Ausstellung "Land in Sicht. 400 Jahre Landschaftsbilder" entdecken die jugendlichen Künstler ganz neue Horizonte im Bremer und Bremerhavener grünen Stadtbild - ausgerüstet mit Motivsucher, Fotoapparat, Zeichenblock, Feldstaffelei und Malpalette. Mehr als 500 Kinder und Jugendliche im Alter von 3 bis 18 Jahren aus 37 Kinder- und Jugendeinrichtungen wie Schulen, Kitas, Spielhäusern arbeiten gemeinsam mit 32 professionellen Künstlern in Bremer und Bremerhavener Stadtteilen. [more...]
Exhibition | 23.01.2015 EXTENDED TIL 08.03.2015

Junges Blut

Ausstellungs- und Kooperationsprojekt mit der Kunstschule Wandsbek
Was ist existenziell? Welche Bedürfnisse, Hoffnungen und Wünsche sind grundlegend für unser Leben? Unter der Leitung der Dozenten und Fotografen Caspar Sessler und Björn Behrens haben sich 16 Studierende diesen Fragen gestellt. Ausgehend von der Sonderausstellung „Existenzielle Bildwelten. Sammlung Reinking“ in der Weserburg präsentieren sie eigene Arbeiten. Sie zeigen auf eindrückliche Weise, wie sich eine junge Generation mit dem Thema Tod und Leben befasst. Entstanden sind unterschiedliche Umsetzungen von Fotografie über Textarbeiten bis hin zu Installation und Video.[more...]
Robert Therrien: Ohne Titel (Butterfly), 1990, Sammlung Lafrenz © VG Bild-Kunst, Bonn 2010
Works of Art from the Collections

Double Rotation

Works from the Lafrenz Collection
The Lafrenz Collection has substantially influenced the self-concept and image of the Weserburg, the collector’s museum in the middle of the river Weser, since its inception. As early as the 1970s, the Hamburg-based pharmacist Dr. Klaus Lafrenz had assembled a powerful and unmistakable collection of key positions in Minimal Art, Conceptual Art, Arte Povera, and related art trends from the United States and Europe. What particularly stands out is their questioning of the media and materials as well as of the basic conditions of the artist’s perception of these. Indeed, most of Lafrenz’s paintings, sculptures, and installations do not represent anything in a mimetic sense, do not depict anything that might exist outside of themselves. Instead, they create in a sensorial way unmistakable situations and confrontations that are immediately transferred into the space and ultimately to the viewer as well. [more...]
Eugen Gomringer, Constellations, Spiral Press, Bern, 1953. Cover: Marcel Wyss. Reprint: eca, Berlin, 2008.
Exhibition Zentrum | 17.01.2015 - 12.04.2015

Eugen Gomringer - Eine Hommage

This month, Eugen Gomringer, pinoneer of Concrete Poetry, celebrates his ninetieth birthday. The Centre for Artists’ Publications takes this opportunity to present an overview of his wide and multifarious oeuvre, including his many collaborative works with other artists. Opening and symposium on 16th January 2015, 6 pm. The artist will be present. A collaboration of Freie Universität Berlin, Centre for Artists' Publications and Forschungsverbunds Künstlerpublikationen. [more...]
Lutz Dammbeck, Herakles Konzept (Mediencollage Herakles), 1984-1985, Fotos: Karin Plessing,  © VG Bild-Kunst, Bonn 2015
Exhibition Zentrum | 07.03.2015 - 28.06.2015

Lutz Dammbeck. Herakles Konzept (1977-1987)

Film Photo Book Action
In 1984 Lutz Dammbeck (born in 1948 in Leipzig) brought together all his assemblages of newspaper cuttings, archive material and photographs, his films or rather media-collages of painting, dance, film and music, his installations, images, photographs and texts under the title “Herakles Konzept” (“Hercules Concept”). A permanently-evolving total work of art, the Herakles Konzept became the central theme around which Lutz Dammbeck’s work continues to revolve today. It was inspired by three literary texts: Das eigensinnige Kind (“The Obstinate Child“) a fairy tale by the Brothers Grimm, Herakles 2 oder die Hydra (“Hercules 2 or the Hydra”) (1972) by Heiner Müller and Die Ästhetik des Widerstands (“The Aesthetic of Resistance”) by Peter Weiss. The three parts of the latter novel were published in 1975, 1978 and 1981 in West Germany and it was published as a complete edition in the GDR in 1983.[more...]
Cia Rinne, minimalism, aus der Serie notes for soloists, 2009
Exhibition Zentrum | 22.05.2015 - 30.08.2015

Reloaded

Concrete tendencies today
"Reloaded – Konkrete Tendenzen heute“ (Reloaded – Concrete tendencies today) presents contemporary works which demonstrate that Concrete Poetry and its connected positions are experiencing a surprising revival. In the last few years, re-editions of previously out-of-print or unobtainable works have been published, as well as numerous editions and monographs of the veterans of the movement. At the same time, many contemporary authors and artists have been marked by Concrete Poetry and continue to develop it, influenced by contemporary media and by recent artistic tendencies. With works by Erica Baum, Natalie Czech, Cia Rinne and others. In cooperation with the Free University Berlin and the international festival Poetry on the Road.[more...]
Gabriele Witter: Herta Müller, 2014
Exhibition Zentrum | 22.05.2015 - 30.08.2015

Poetry goes Photography

“Poetry goes Photography” broadens the acoustic dimension of the literary festival Poetry on the Road. For several years already, Gabriele Witter has been documenting the festival with her camera. Her portraits and photos evoke and revive emotions, capturing the highlights and the small events of the festival. The exhibition aims to make visible the emotional aspect of poetry, going beyond the documentary nature of the photograph. In cooperation with Poetry on the Road and the University of Applied Science Bremen.
Exhibition Zentrum | 18.07.2015 - 11.10.2015

Inside the City

Artists’ Publications as Art in the Public Realm
The exhibition project "Inside the City" will focus on the changed constellations in and around the public space, and explore the means by which those constellations have been mirrored, subverted, adopted or in general addressed in contemporary artistic production since 1960. What stance do artists take in these contexts? And what strategies do they develop to deal with them?[more...]
Manfred Förster, Doppelseite aus: Victoria Bell, 2010. Reprofoto: Wolfgang Grümer
Exhibition Zentrum | 18.09.2015 - 17.01.2016

Manfred Förster: Künstler/Bücher

Seit Ende der 1970er Jahre begleitet der in Köln lebende Fotograf Manfred Förster bildende Künstler und Künstlerinnen mit der Kamera. Über längere Zeiträume hinweg beobachtet er in Ateliers den künstlerischen Schaffensprozess und komponiert die Fotografien seit 2005 zu Künstlerbüchern. Zwanzig Werke sind so, zum Teil mit künstlerischen Beiträgen der Porträtierten, in Eigenproduktion in Auflagen von jeweils etwa zehn Exemplaren entstanden. Die Kabinettausstellung findet im Rahmen von fotokunstbremen statt. Als Katalog zur Ausstellung erscheint Manfred Försters einundzwanzigstes Künstlerbuch.[more...]
Exhibition Zentrum | 30.10.2015 - 14.02.2016

Unter dem Radar (Under the Radar)

Underground Publishing and Self Publishing 1965 – 1975
OPENING Thursday, 29th October, 7pm with FRANK WITZEL, the 2015 German Book Prize winner for his novel "Die Erfindung der Roten Armee Fraktion durch einen manisch-depressiven Teenager im Sommer 1969". “That unpopular label “Underground” embraces hippies, beats, mystics, madmen, freaks, yippies, crazies, crackpots, commun¬ards and anyone who rejects rigid political ideology (a ‘brain disease’) and believes that once you have blown your own mind, the Bastille will blow up itself”, wrote Richard Neville in 1970 in his book Play Power – Exploring the International Underground. He was co-founder of Oz, which – along with IT (International Times), the most influential European magazine of the dawning counterculture – was one of the magazines that played a significant role in the “importation” of “Underground” models from the USA.[more...]

ÖFFNUNGSZEITEN

Dienstag bis Sonntag 11-18 Uhr
Donnerstag 11-20 Uhr
Montag geschlossen
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EINTRITTSPREISE

Erwachsene EUR 8
Ermäßigt EUR 5
Familien EUR 14
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KONTAKT

0049-(0)421-59839-0
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